joostenmarjon.reismee.nl

Monopoli

Monopoli. Ik wist niet dat het echt bestond. Monopoli is een stadje in de provincie Apulië in het zuiden van Italië en is gelegen aan de Adriatische kust. Na de omweg die we moesten rijden vanwege de werkzaamheden zijn we hier uitgekomen. Apulië is een mooie provincie en vooral bekend vanwege de Trulli huisjes. Uit te spreken als Troelli, echt waar, we verzinnen het niet. Een trulli is dus een heel klein huisje. En het speciale van een Trulli is dat het gemaakt is van opgestapelde stenen zonder dat het gemetseld is. Heel grappig om te zien. Ik kende dit totaal niet maar het blijkt een erg bekend fenomeen te zijn en de grote trekpleister van deze streek. Wij hadden, zoals we eigenlijk altijd reizen, deze plek bij onze laatste bestemming pas uitgekozen. Met name vanwege de mogelijkheid tot surfen. Monopoli staat ook in de windsurfguide met als omschrijving: A stunning old town where time seems to have stood still. Wij vonden dat wel aantrekkelijk klinken. Maar aangezien we deze autorit steeds meer last kregen van de lekkende lijm in de auto en later ook van een oververhitte motor, konden we ook niet veel langer doorrijden. De camper moest gewoon naar de garage want wij hadden echt geen idee wat er nu mis kon zijn. We hebben de koelvloeistof bijgevuld onderweg, voordat we een vrij pittige berg over moesten en toen ging het weer goed met de motor. Maar de lekkage bleef. En dus zijn we op zoek gegaan naar een garage en er eentje gevonden in Monopoli. Zoals je op de foto's kunt zien hebben we een mooie nieuw onderdeel in de auto gekregen. Maar nog niemand heeft de prijsvraag gewonnen want we hebben nog geen goede reactie gehad op wat voor soort onderdeel het is en waarvoor het dient. Dus vertel ik nog even niet verder wat nu het probleem was.

Het was in ieder geval best leuk om bij de garage om te hangen. Zo toverde een vrachtwagen chauffeur een giga tros druiven uit zijn truck te voorschijn voor ons. Na zo'n lange hete autorijdag gaat een tros druiven er wel in hoor! En het onderonsje tussen de manager en de monteur over het onderdeel wat vervangen moest worden was ook leuk om te volgen. Ze waren het duidelijk niet met elkaar eens. Joost en ik hebben ook nog steeds af en toe een discussie over dit auto onderdeel: volgens Joost is het helemaal niet vervangen maar is het oude onderdeel wat opgelapt en weer teruggeplaatst omdat er geen goed nieuw onderdeel was. Volgens mij is het wel gewoon geplaatst. We zullen het nooit weten. Feit was dat het onderdeel door de manager via de scooter ergens vandaan was gehaald en dat de monteur er niet helemaal tevreden mee was. Anyway, na 2 uur rondhangen bij de garage en 90 euro lichter (viel ons nog alles mee eigenlijk) konden wij op zoek naar een camping. En de campings hebben we uiteindelijk overgeslagen omdat die niet echt super waren maar bij de Sosta camper hebben wij wel een mooi plekje gevonden. Een sosta camper is een camperplaats. Je parkeert je camper in de rij naast de andere campers en hebt dan nog een paar meter ruimte voor een terrasje. En verder is het hopen op goede voorzieningen. Die waren hier gelukkig wel aardig. In ieder geval werd er dagelijks schoongemaakt. De sosta was erg netjes en mooi onderhouden en het was erg leuk om hier te staan. En goedkoop, 12 euro per nacht. Das voor Italiaanse begrippen zeer goedkoop overnachten. Want de prijzen voor een sosta camper gaan per camper, ongeacht het aantal personen. Voor een gezin is het dus vele malen goedkoper om met je camper naar een sosta camper te gaan dan naar een camping want een camping kost gemiddeld 40 tot 60 euro per nacht in augustus. Er stonden dan ook alleen maar Italiaanse gezinnen, we hebben in Monopoli zelfs geen andere buitenlandse kentekens gezien.

Het stadje hebben we uiteraard verkend, met de fiets. We stonden namenlijk op ongeveer 7 kilometer afstand van het stadje dus lopen was niet echt een optie. Monopoli is inderdaad een prachtig, schilderachtig stadje. Het oude centrum ligt aan zee en heeft waarschijnlijk Moorse invloeden gehad. Het stadje heeft wel wat van Tarifa, in Zuid Spanje wat ook een moors oud centrum heeft van witte huizen en kleine steegjes. Het centrum is vrij groot nog, groter dan Tarifa en heel gezellig met mooie witte huizen en heel kleine steegjes en veel pleintjes. Inderdaad alsof de tijd heeft stilgestaan. Super leuk om doorheen te slenteren of te fietsen. Verder hebben we ook nog een middag gefietst langs de kust richting andere dorpjes en stadjes en hebben we gezien dat deze streek, zeker vergeleken met Calabrië, redelijk rijk is. Sommige stadjes zijn echt mooi en netjes aangelegd met prachtige appartementen aan zee. Het is hier nog rustig, weinig grote strandtenten of hotels. Maar wel netjes. Erg leuk om zo langs de kust te fietsen. Want ja, ook hier geen wind dus hebben we wederom niet kunnen surfen. Gelukkig is er op de fiets ook een hoop te zien dus we vermaken ons heel goed. Maar het is wel jammer. We kwamen naar Italie voor het surfen. Ook wilden we graag veel van het land zien en dat is zeker gelukt. Maar we hebben eigenlijk nog geen echt goede surfdag gehad. Vooral Joost vindt dat erg jammer. Maar ja, je hebt het met wind gewoon niet voor het zeggen.