joostenmarjon.reismee.nl

Alweer een update!

Deutschland.... eindelijk weer goedkoop vlees, goedkoop bier en verse warme broodjes maar ook een tot nu toe minder mooie omgeving..

Vandaag is het wederom bewolkt, af en toe een zonnetje, af en toe een fikse bui en nu veel wind. De afgelopen 2 weken hebben we 3 heel warme windstille dagen gehad, verder voornamelijk dit weerbeeld. De camper heeft al verscheidene keren lekker geschud s'nachts van de harde wind.

Na Göteborg zijn we doorgereden naar Varberg, een klein stadje onder Göteborg. De baai heet Apelviken en hebben we uitgekozen uit de Wind- en Kitesurfguide Europe, zoals we vele plekken uitkiezen op basis van dat boek. De campings die we tegenkwamen waren allemaal vol. De westkust van Zweden is ook één van de drukste plekken waar de Zweden zelf op vakantie gaan. Maar we vonden na een tijdje een prachtige plek aan zee. Bij toeval eigenlijk want het stond zeker niet aangegeven, maar wel eentje in de categorie 'Unexpected Happiness'. Een soort parkeerplaats aan een duin. Voor 100 SEK mocht je er overnachten, das ongeveer 9,50 euro. Deze parkeerplaats hoorde bij de Apelviken Stugby's; stugby's zijn Scandinavische houten huisjes, een soort trekkershutten maar dan net iets groter. Bij de parkeerplek waren openbare toiletten en bij de Stugby's hoorde een gebouwtje waar je warm kon douchen voor 5 kronen. We zijn er 10 nachten gebleven. Heerlijk even tot rust komen, ergens wat langer staan en nog vlak aan zee aan een zeer goede baai om te surfen. (Kiten was not allowed tussen 10.00 en 18.00 uur in de zomer) Er stonden eigenlijk alleen maar Zweden. Veel surfers, een paar ouderen, gezinnen en de famillies met bijzondere oude auto's. Er was in die periode namelijk een soort beurs of feest voor speciale auto's. Wij hebben die periode ontzettend veel prachtige jaren 50, 60 auto's gezien. Veel Amerikaanse prachtexemplaren.

De douches was ook eentje in de categorie 'Unexpected Hapiness' want eindelijk eens een douche waar je 5 minuten mag douchen voor je muntje dus je hoeft niet echt te haasten met de shampoo zeg maar. Het was wel een gezamenlijk gebouwtje maar je kon de deur op slot doen, dus had je toch even wat privacy. En het leek wel alsof ze een aparte generator voor de douche hadden want je werd echt weggeblazen! Wat een genot na al die zeikstraaltjes!!! Ja, een mens kan echt blij zijn met de kleinste dingen.. Ik moet vaak denken aan de scetch van Bert Visser, 'op de camping': thuis voor een fortuin aan Tefalapparatuur staan en op de camping prutsen met 2 kleine gaspitjes... De familie mug...

Maar wij hebben niks te klagen hoor. Oke, we hebben misschien de allerkleinste camper die we tot nu toe hebben gezien en geen schotelantenne, geen tv, geen echte douche, geen inbouwschuur in de camper, geen oven voor warme broodjes maar we hebben tot nu toe nog geen last van de kleine ruimte gehad en nog niks gemist eigenlijk. En als we de tentjes zien omwaaien, de tentmensen bij iedere regenbui in de tent zien kruipen, zijn wij weer ontzettend blij met deze camper!

We hebben veel gesurft in de baai. En genoten van 3 heerlijk warme zonnige dagen. Ik heb eerst een gefrustreerde dag staan ploeteren met het surfboard in hoge golven waarbij het voor geen meter wilde. Daarna met heel weinig wind lekker gedobberd en geoefend op de beachstart en de overstagjes. En later nog een keer met weer meer wind en meer golven gesurfd waarbij het wel weer goed wilde. Joost heeft nog 2 extra dagen gesurfd bij een flinke windkracht 6 en giga hoge golven. 'Down the line waveriding' heet dat hier volgens de Windsurfguide. Wat het ook moge betekenen, Joost heeft het gedaan! Verder nog wat aan de conditie gewerkt want voor we bij de supermarkt waren moesten we eerst met de mountainbike een flinke klim overbruggen. Maar dan was je wel bij de ICA, een grote supermarkt waar we de Zweedse etenswaren kochten. Zoals Jordgubbar (aardbeien) potatis (nieuwe aardappelen) märanger (schuimpjes) öl (bier met max 3,5 % alcohol) Voor een hoger percentage alcohol moest je naar de System Bogalet, de overheidsdrankwinkel.

Na 10 dagen vonden we het wel weer genoeg. Het is me gelukt om de veerboot telefonisch te reserveren. Een telefoon menu in het Zweeds is best lastig... We zijn naar Trelleborg gereden en hebben een nacht op een lelijke camping gestaan. Wel zijn we s'avonds heerlijk uit eten gegaan in een soort strandtent. Tijdens het hoofdgerecht zij ik tegen Joost; 'Das wel toeval, of juist niet, maar we zijn 2 keer uit eten geweest in Zweden, hebben beide keren een voorgerecht met kaviaar, en de eerste keer was het het meest Noordelijke punt van Zweden, nu zitten we op het meest Zuidelijke punt van het land.'

De volgende dag van Trelleborg, Zweden, naar Sassnitz, Duitsland. Bijna 4 uur met de boot, dit keer een grotere veerboot waardoor we rustig op de boot konden hangen en geen last van de deining hadden. In Duitsland aangekomen en gelijk een minder mooi landschap. In het eerste stadje een Lidl gevonden en grijze grauwe flats. Het is voormalig Oost Duitsland hier, zou het ermee te maken hebben? We hebben een paar biertjes gekocht en een lekkere broodmaaltijd. Na een eindje rijden kwamen we aan in Wiek, uitgezocht uit de windsurfguide. We vonden een surferscamping en hebben voor 2 nachten betaald. Beste een goede stek, op het eerste gezicht. Later bleek wel anders.. Alleen maar Tsjechen, en Duitsers op de camping. Gelijk een veel asocialer en luidruchtiger volk dan de Zweden. De faciliteiten waren echt van voor de oorlog, ongelooflijk! En de eigenaren waren ook niet echt vriendelijk. Maar we hebben wel een dag prima gesurfd. De omgeving is vlak, beetje saai eigenlijk. De dorpjes zijn echt oud en soms mooi vaak ook niet. Het is hier wel nog erg goedkoop en we zijn er nog niet uit of dat hier gewoon nog steeds zo is, of omdat ze de prijzen aanpassen aan alle Tsjechen die hier met vakantie komen. Wij hebben in de mini supermarkt 2 mega lappen vlees gekocht. Voor 3,50 euro. In Zweden hadden we voor deze karbonades waarschijnlijk 12 euro betaald, in Noorwegen waarschijnlijk 15 euro.

Gister zijn we naar een andere plaats gereden. Suhrendorf, ook op Rügen. Na een bijzondere oversteek per pond ergens op dit eiland (opeens hield de weg op en was daar een veerpond.. je maakt wat mee onderweg) en na een uur rijden door een vrij onbewoond gebied en rare weggetjes opeens een gigantische camping en zo'n 100 kites in de lucht.. Dit zal de echt surfstek van Rügen zijn. Joost heeft pas om 18.30 uur zijn kite opgepompt, toen was er eindelijk wat meer ruimte op het water. Eerst hebben we s'middags de eerste beelden van de Tour de France gezien. Ik was aan het internetten en Joost het laatste half uurtje van de etappe aan het bekijken. We proberen dagelijks met de wereldontvanger wat van de tour op te vangen maar vaker hebben we geen ontvangst dan wel. Maar we zijn redelijk op de hoogte. Het was leuk ze ook even echt te zien fietsen.

Vannacht zijn we wederom bijna weggeblazen van de camping door de harde wind en Joost is nu aan het windsurfen. Vanmiddag zou de wind iets gaan afnemen, dan wil ik ook even surfen. Verder gaan we vandaag plannen maken voor de rest van de route. We gaan morgen weer op pad en gaan even ons beraden hoe we verder gaan trekken en waar we langs gaan.

Bedankt voor alle leuke reacties op de site!!!

Veel liefs, Joost & Marjon

Rutger en Francina

Scandinavie was 'great' en als iets heel indrukwekkend is geweest heb je daarna een 'saai' deel nodig om het tot zijn recht te laten komen. We zijn benieuwd hoe de tocht verder gaat:-)

mama

Hoi Marjon, wat een leuke verhalen iedere keer weer. Ook al hebben we regelmatig tel contact, het blijft leuk om je verslagen te lezen. Jullie gaan nu op reis naar Hinterglemm en ik ben heel benieuwd hoe je het daar zult vinden in de de zomer. Ik hoop in ieder geval dat het weer beter wordt nu jullie richting het zuiden gaan. Goede reis en veel plezier in Hinterglemm. Liefs mama