joostenmarjon.reismee.nl

On the road...

Ja ja, weer verse reisverhalen.... van 12 juli... dat dan weer wel..

Liefs, Joost en Marjon

(vanuit Rügen, Duitsland op het web gezet, we hebben echt dagen zonder internet gezeten, vandaar....)

Inmiddels zijnwe alweer lang en breed in Göteborg en hebben we genoten van de gastvrijheid van Erik en Charlotte, maar de afgelopen wat is het, 10 dagen, hebben we weer bijzondere avonturen beleefd on the road in Noorwegen en Zweden hoor!

Op een waterige en winderige zondag vertrokken we met een kleine veerboot van Moskenes op de Lofoten, naar Bodo, het vaste land van Noorwegen. Ongeregeld zootje om de boot op te rijden maar daar zaten we dan toch. We waren eerlijk gezegd allang blij dat we niet, zoals op de veerboot die we hadden zien vertrekken, achteruit op het dek moesten rijden. Raar toch? Zelfs auto's met giga caravans aan de trekhaak moesten een rondje draaien en dan achterwaarts op de boot rijden.. De boot had maar één op-en-af rijstrook en was verder veel te klein om een rondje op te kunnen rijden. Joost kreeg al stress bij het idee dus Marjonnetje was chef auto-op-de-boot-driver. Maar het viel mee, wij konden gewoon recht op de boot rijden! Nu was deze boot ook erg klein, nog kleiner bijna de de boot naar Texel en er stond een aardige golfslag. Dus 4 uur lang deining was echt niet leuk.

We hadden er 6 dagen voor uit getrokken om van Bodo naar Göteborg te rijden. Ongeveer 1600 kilometer. Makkie zou je zeggen... Maar we hebben echt 6 dagen nodig gehad. Die Noren zijn echt steengoed in het aanleggen van kronkelwegen zonder wat breedtegemak. Het hele noordelijke, smalle stuk van Noorwegen, tot aan Trondheim, reden we in gemiddeld 300 kilometer per dag. 60 km per uur haalden we niet eens. Ongelooflijk! Das nou ook Europa! Maar je komt wel van alles tegen onderweg. Dat maakt een hoop goed. Je ziet het landschap langzaam weer veranderen van arctisch met besneeuwde toppen, hoogvlaktes, naar veel bos met hogere bomen, prachtige fjorden, watervallen, snel stromende riviertjes en natuurlijk de dieren. In het Zweedse deel van Lappland waren we al verrukt toen we de rendieren zagen, in Noorwegen hebben we op de rem gestaan voor koeien, schapen, en een eland! Wat een prachtig beest! Net een paard maar dan anders. Schaap Grong heeft de ontmoeting met onze camper helaas niet overleefd...We hadden net geluncht in Grong in Noorwegen en waren weer on the road toen er opeens 2 schapen uit een bosje tevoorschijn kwamen. Recht voor ons schoten ze de weg op. Jemig ik schrok me echt helemaal... Het was best een harde klap ook en het leek net alsof we over hem heen reden maar dat was niet zo. Hij was van achteren kapot. De ander heeft de overkant wel gehaald. Joost heeft de camper naast de weg gezet en we hebben eerst de camper geïnspecteerd. De grill aan de voorkant was helemaal stuk en er zit een deukje in de nummerplaat maar dat was het wel, verder niks kapot aan de motor. Joost is daarna naar het schaap gelopen maar blijkbaar had hij nog veel adrenaline want hij schoot nog weg ook. Joost had hem willen doden, want hij was echt niet meer te redden. Zo zielig. Wij zijn na Noorwegen en Zweden tot de conclusie gekomen dat ze de rode driehoek verkeersborden er niet voor niks plaatsen..

Na Bodo hebben we overnacht in Rognan, een klein plaatsje aan een fjord in het noorden van het land. Joost had daar een onderonsje met 2 locale kiters. Ze vroegen gelijk of hij Ruben Lenten ook kende. Zij kenden hem van de video's namelijk. Hij is Nederlands extreemste en zeer goede kiter. Nederland is heel klein vergeleken met Noorwegen, maar we wonen er echt met veel meer mensen, dus nee, Joost kent hem niet persoonlijk. Zij waren voor de verandering eens aan het oefen met kitesurfen op water (!) want dat deden ze niet zo vaak. Vaker gingen ze kiten op sneeuw. Ze waren eerst die ochtend aan het kajakkken geweest, das eigenlijk een nog grotere sport en hobby hier. Ze waren vrij eenzame kiters in deze provincie Norrland. Want ja, in het fjord was het alleen goed kiten op het water bij Noorder wind, en dat was niet zo vaak het geval. Marjon lag heerlijk te zonnen, wat een genot! Moest eigenlijk nog steeds bijkomen van de bootreis.

De volgende camping was iets van 300 kilometer verderop na een warme dag in de auto. Maar een prachtige stek! Met de camper aan een snel stromend riviertje, super. Joost moest wederom gezamenlijk douchen. Das blijkbaar iets Noors want we kwamen het op bijna iedere Noorse camping tegen: gezamenlijk douchen voor de mannen, niet voor de vrouwen. Apart hoor. Wel weer veel muggen en wespen en bromms (horzels) hier. Dus ja, voor de zoveelste keer maar bij heerlijk weer binnen eten. Anders wordt je er gek van.

Next stop is Trondheim, een voorstadje dan aan het Trondheim fjord. Ook weer een aparte camping. Oerlelijk en echt vergane glorie. Een camping met motel. Stomme staan plaatsen en slechte faciliteiten (we zijn inmiddels echte camping experts, kunnen wel voor de ANWB campinggids gaan werken of er zelf een uitgeven..) maar de eigenaresse sloeg alles. Type 60+, strakgetrokken, te veel make up, te grote lippen, te grote borsten, tijgerjurkje aan. Serieus. Dan kun je toch bijna je lachen niet inhouden bij het inchecken na een lange dag rijden? Ze sprak op haar manier ook nog alle talen dus hielp ze toeristen in het Frans en Duits. En maakte ze op de camping nog een dansje met een gast op Noorse Frans Bauer muziek. Dat maakt je avond toch weer goed. Verder hebben we onze avond besteed aan het lijmen en tapen van de kapotte voorkant van de camper.

Na Trondheim reden we de binnenlanden van Noorwegen door. Nog steeds B wegen overigens dus het schoot nog steeds niet op. Na een dag kwamen we aan in Lilllehammer. De stadscamping was echt niks aan dus doorgereden naar een camping verderop aan het meer. Het was heerlijk weer dus we hebben lekker van de zon genoten naar alweer een lange dag rijden. Mooie omgeving ook weer hier en weer echt in de bewoonde wereld! Na het noorden van Zweden en Noorwegen en de Lofoten moesten we bijna weer wennen aan de drukte van veel verkeer, veel dorpjes onderweg. In het noorden kun je makkelijk 50 kilometer rijden zonder een huis of dorp tegen te komen. Dat is wel iets waar je beide keren aan moet wennen: de rust en verlatenheid eerst. Daarna weer de langzaam de drukte in. De camperplaag kom je helaas wel steeds tegen. Dat is soms echt vervelend, je schaamt je bijna voor het feit dat je ook in een camper rijdt. Het is echt een plaag; volgens ons is heel Duitsland gepensioneerd en op tournee om de Nordkap te zien. Op tournee in de Hymer, of de Concorde, Rapido, Mein Hobby, Knaus, Travelmaster, Dethlef, Carthago enzovoorts. Wij zijn nog nooit zo'n mooie camper als onze eigen tegengekomen dus we voelen ons nog wel enigszins uniek :-) Maar het blijft een plaag. Anyway, de camping bij Lillehammer was wel oke. We stonden alleen zo ontzettend scheef dat we bijna zeeziek werden in eigen huis. Koken ging ook wat apart en de koffie stond scheef in de tupperware beker. Maar ja. We konden hem echt niet rechter krijgen. De volgende ochtend werden we wakker van de regen en eigenlijk is het dagen regenachtig gebleven. Richting Oslo werd het wel wat lichter en en Zweden reden we in de zon, maar toen we een camping zochten aan de kust begon het alweer te regenen. Het was er oook zo ontzettend druk op de campings aan de westkust ten noorden van Göteborg dat we verder zijn gereden. (We waren nog niet helemaal geacclimatiseerd aan zoveel mensen. Klinkt raar he? Maar het was echt zo) Uiteindelijk zijn we beland in Ljungby. Op een te grappige caming. Niks klopte zeg maar dus dat was grappig. De eigenaar bijvoorbeeld, was een drukke Italiaan. Hij kon eigenlijk geen Engels dus schreeuwde hij gewoon wat harder in het Zweeds en met handgebaren en een paar woorden Engels kwamen we er wel uit. We moesten omhoog rijden naar een plekje maar konden eigenlijk niet echt iets vinden. En ja, dan kun je natuurlijk niet keren op het krappe weggetje. We werden geholpen door een andere man die ons een plekje wees, dus ik in de achteruit, steil naar beneden, een stukje gras op. En ja, het was een plek! Op deze camping staan alleen maar vaste gasten zo lijkt het. Caravans die vastgeroest staan in het gras en waar 30 tuinkabouters op het terras staan. Wel gezellig voor die mensen. De stroom moest via een geleend snoer van de buurman door een bosje, over een deur in een stopcontact van het kookgebouwtje. Tja, das ook een manier. Het douchegebouw, nou ja, het was eigenlijk niks en van voor de oorlog. Maar er kwam stromend warm water uit de kraan dus uiteindelijk best fijn. Als alle douches bezet waren kon er niemand naar de WC trouwens, want die zaten allemaal bij de douche in. Heel handig.

Na deze avonturen zijn we donderdag 9 juli in Göteborg aangekomen waar we een handige stadscamping vonden. De allerduurste ooit die we tegen kwamen, namelijk 40 euro per nacht. Echt belachelijk want je stond ook nog hutjemutje. Maar we konden makkelijk met de tram naar de stad en naar Erik en Charlotte. Göteborg is een erg leuke stad, kleiner en overzichtelijker dan Stockholm. Wel minder mooi of minder groots. De gebouwen zijn kleiner en minder pracht en praal. Het centrum is ook veel kleiner. Meer Amsterdam-achtig. Het regende dus dan is een stad nooit echt mooi maar we hebben leuk door de stad gewandeld en een broodje gegeten in het immense winkelcentrum. Lekker droog en warm!

Vrijdagavond 10 juli zijn we dan eindelijk naar Erik en Charlotte gegaan. We hebben hen leren kennen op Isla Margerita tijdens onze windsurfvakantie in januari. Zij waren daar aan het uitrusten van een 4 weekse reis door Zuid Amerika en zaten in hetzelfde hotel als ons. We hebben daar een aantal avonden samen gegeten in een restaurant en dat was altijd erg gezellig. Charlotte komt uit Frankrijk, omgeving Bordeaux en Erik is geboren en getogen Zweed. Ze hebben elkaar leren kennen toen ze beiden in Barcelona woonden en werkten en zijn vorig jaar getrouwd. Toen we aankwamen in hun appartement in het centrum van Göteborg was het gelijk duidelijk dat Charlotte hoogzwanger was. Ze hebben echt een prachtig appartement, heel groot en prachtig ingericht. Charlotte is ook binnenhuisarchitect dus dat zal wel helpen. We hebben een heel gezellige avond gehad. Lang getafeld, heerlijk gegeten en lekkere wijn gedronken. En wat een genot om even in een huis te zijn, op een bank te zitten, in een ruime warme badkamer naar het toilet te gaan en te kletsen met een wijntje in de hand, in de keuken, tijdens het koken. De volgende dag hebben we weer met zijn vieren doorgebracht en was wederom erg gezellig. Jammer dat het slecht weer was, maar we hebben wel in de ochtend een leuke wandeling gemaakt langs de kust onder Göteborg. Daarna op zijn Zweeds geluncht: Pytt Y Panna. Een soort Tiroler Grossl, de kenner weet waar ik het over heb. Was heerlijk!!! Daarna heet Erik Joost van Göteborgse kitespots laten zien en zijn we nog even de stad in geweest. Later lekker borrelen en tv kijken in hun appartement en alweer ontzettend lekker gegeten!! Kortom, was een erg geslaagd weekeind in Göteborg!!

Paultjeuh!!!

Hee zus en joost,

Wat een verhaal weer. Een waar avontuur. en dan te bedenken dat er nog twee weken verteld moeten worden hahaha. Ik ben benieuwd hoor.
Hangt de camper trouwens nu nog steeds met tape aan elkaar of hebben jullie dat laten repareren?
Bedankt voor de kaartjes, erg leuk. Ik verzamel ze! Ze staan op een rij op de piano.
Groeten uit Holland!

Rutger en Francina

De camperplaag is zeer herkenbaar, zeker als je net uit een mooi stil gebied komt. Wat een prachtige tocht beschrijven jullie!

Joke

Heeerlijke verhalen weer! Je ziet het echt voor je zoals jullie alles beschrijven. De foto's maken het nog levendiger.
Hopelijk hebben jullie nu wel alle akkefietjes met de camper gehad, pff dat zal wel schrikken zijn geweest )net als voor dat schaap waarschijnlijk..:)
wat wordt jullie volgende route? gaan jullie nog richting tjechie en zo?
nou, ik lees het wel!! veel plezier maar weer