joostenmarjon.reismee.nl

Surfen & Rendier eten...

De echte Lapland belevenis... Na de klapband en de mooie fietstocht hebben we gister ook een mountainbiketocht gemaakt. Op het kaartje stond een rondje wat ons wel leuk leek... We hebben het niet gehaald. De routes staan niet echt goed aangegeven waardoor wij lost waren en dezelfde weg uiteindelijk maar weer zijn teruggefietst. Wel een mooie route maar hij werd nogal oversschaduwd doordat we 5 uur lang compleet zijn lekgestoken door honderden muggen. Verschrikkelijk! We hadden nog wel onze voorzorgsmaatregelen genomen: langebroek en fietsjas aan terwijl het erg warm was en overal muggenspray gespoten maar het mocht niet baten.. Deze route heet trouwens de Retternvägen. Een route langs het spoor.Deze spoorweg is aangelegd in 1903 en loopt van Kiruna, Zweden naar Narvik, Noorwegen. In Kiruna hier in Zweden wordt enorm veel ijzererts gewonnen en door die spoorlijn kon het gemakkelijk en snel afgevoerd worden naar Noorwegen waar het via zee naar andere steden vervoerd kon worden. De route die wij fietsten loopt langs de spoorweg en werd gebruikt om de spoorrails aan te leggen. Zo, weer een mooie stukje geschiedenis! De route is nu een echt wandelpad wat daardoor een pittige fietstocht is over keien, langs beekjes door de natuur. Onderweg zijn we de mooiste watervallen tegengekomen! Ongelooflijk mooi! Maar ze staan uiteraard niet op de foto omdat Marjon vergeten was de SD kaart in het fototoestel te doen.. ahum..

Je komt werkelijkwaar geen kip tegen hier! Waren deze watervallen in Frankrijk geweest dan zag het waarschijnlijk zwart van de mensen, maar hier niet hoor! Zal iets met de locatie te maken hebben...5 uur lang gefietst en in totaal 2 wandelaars gezien en in het begin een groepje berggeiten die op bloemen en plantenles waren. Joost en ik zijn zoiezo een uitzindering hier: We zien alleen óf Duitse gepensioneerden in een hypermoderne camper óf natuurliefhebbers in kleine tentjes met wandelstokken, bergschoenen, rugzakken, geitewollensokken, etc.

Gisteravond hebben we nog ook maar een wandeling gemaakt de berg op en de foto's gemaakt die ik gister op de site heb gezet. Het is echt prachtig hoor hier!

Vandaag waren we toch echt wel moe van al dat fietsen en lopen. Nou ja, ik dan Joost is echt onvermoeibaar. Ik zat gister na het fietsen echt stuk, jemig al die bergen op en af! En die k*** muggen! En Joost was nog niet eens moe. Irritant goede conditie heeft Joost. Maar goed, vandaag alweer een nieuw avontuur want na een windstille en hete ochtend, z'on 28 graden, en een lading boodschappen, ging het dan toch een beetje waaien! Wij de camper inladen, op zoek naar een goede parkeerplek. Na 30 kilometer wel iets gevonden waar we ongeveer 500 meter naar beneden moesten klauteren dus dat hebben we maar gedaan. OP het strandje van stenen opgetuigd en Joost is gaan varen! Als enige op dat hele meer van 50 kilomter lang! Er varen hier geen bootjes, helemaal niks! Maar ja, aan de overkant van het meer is ook niks.. geen dorpen, helemaal niks!

Joost was wel in zijn element, heeft goed gevaren en zelfs even geplaneerd. Wel een zeer bijzondere plek om te surfen! We vonden dan ook dat we het hadden verdiend om onszelf even goed te verwennen daarom zijn we heerlijk uit eten geweest. Een restaurant hoog op de berg met uitzicht over het hele gebied, echt schitterend! En we hebben een Laps menu genomen!!

* Kaviaar van rödlök (wij hadden ook geen idee maar het was heerlijk!)

* Rendierbiefstuk met wildsaus

* IJs met in blueberrys in gembersiroop

Hmmm wat een verwennerij!!! Joost zat al sinds we Zweden kwamen binnen rijden zich te verheugen op een mals stukje rendierbiefstuk. Het was echt heerlijk!!!

En nu zitten we samen alweer heerlijk in de lobby van het hotel met uitzicht over het meer met een bakje koffie dit allemaal te typen. Luxe hoor, zon lekkere stoel! En vanavond gaan we een potje schaken op het nieuwe schaakbord wat we hier bij aan kraampje hebben gekocht. Als het goed is handgemaakt van het lokale hout door de lappen. Echt een prachtig schaakbord! (we schaakten namelijk met inieminieplastick op een beachbalsetje waar een schaakbord op was getekend,,)

En morgen gaan we weer op pad. Naar Noorwegen. Het is vanaf hier nog 75 kilometer naar Narvik, een stadje in Noorwegen en dan gaan we daar eens een garage zoeken. Daarna zullen we naar de Lofoten. Om weer nieuwe avonturen te beleven! Over anderhalve week moeten we in Göteborg zijn, dan hebben we afgesproken met Erik en Charlotte, die we tegen zijn gekomen op Isla Margerita dit jaar. We mogen bij hen in Göteborg logeren en zo lang blijven als we willen. Lijkt ons erg gezellig!!

Veel liefs, Joost & Marjon

Omke

Oh, oh het zal onze Marjon niet zijn. Ongelooflijk jammer dat we geen beelden kunnen zien van die mooie watervallen. Ik heb in Frankrijk al een paar hele mooie gezien, maar ik had ook graag...., maar ja moet je wel een SD kaartje meenemen. Volgende keer beter opletten! Ik had eigenlijk stiekem ook wel even een foto willen zien van een lekkgestoken Marjon en Joost. Lijkt me heel vervelend. Stiekem natuurlijk een beetje leedvermaak. Ooit in een grijs verleden ook al eens meer muggen gezien en gevoeld dan goed voor een mensenleven is, dus........
Ik zit op dit moment heerlijk te genieten van een glaasje rode wijn. Als ik zo lees dat jullie hebben genoten van heerlijk rendiervlees, dan loopt het water mij uit de mond. Ik kan mij de smaak nog als de dag van gisteren herinneren. Met een lekkere zware wijn is het helemaal top genieten, mmmmmmm.
Als het schaakbord de lange reis overleeft, wil ik graag een keer met de juffer schaken. Er moet toch een spelletje te vinden zijn waarbij ik enige kans maak om te winnen. Blijf op koers....
Liefs Lourens

oeli en petra

hallo lieve mensen, wat een belevenissen!! We zijn net terug van vakantie en daarom nu pas een reactie op al jullie verhalen,die we met heel veel plezier lezen.Wat jammer van die klapband,maar we hopen dat de camper hem verder netjes gedraagt. Kunnen wat lekker slapen in de camper?Het is natuurlijk een ouwetje en ik vind dat-ie het nog goed doet tot nu toe.Wij zijn ondertussen nog geregeld bezig met onze reisvoorbereidingen en als ik lees wat jullie zoal meemaken dan krijg ik steeds meer de kriebels om zelf weg te gaan. Maar eerst moeten we a.s. zaterdag Arjen en Sandra verhuizen naar Lemmer en dan begint voor hen ook weer een nieuw hoofdstuk in hun leven in het toch ook erg mooie Friesland!!Marjon en Joost heel,heel veel plezier en hopelijk vele leuke ontmoetingen onderweg en tot horens,groetjes van Oeli en Petra.

Jan P

Hey Luitjes,

Ik heb de Lofoten gevonden hoor! En na een tijdje zoeken heb ik zelfs het plaatsje A gevonden. Ziet er echt supermooi uit daar. Lekker veel vis eten waarschijnlijk!
We kunnen jullie ook volgen bij het weerbericht op TV. Die enorme knoflookwolk boven jullie camper is zelfs te zien op de buienradar............
In ieder geval bedankt voor jullie kaartje uit het hoge noorden. Geniet van de zelfgemaakte knoflookboter (is dat culinaire uitwisselingsprogramma in Denemarken toch nog ergens goed voor geweest.....).
Als je dit bericht leest, ben je waarschijnlijk de site aan het updaten. Nou, dat zou ook eens tijd worden. Kom op met die verhalen en foto's.

Have fun!

Jan P

Wendy

Hi Marjon,

Wat een bijzondere plekken en wat heerlijk sportief. Mooie foto's zeg van die landschappen! Leuk om je in de Inside tegen te komen.

Geniet van je reis en have fun

Groetjes, Wendy

Joke

Famke!!!!!!! (en jonkje natuurlijk ook)
hier weer even een krabbeltje vanaf de corellistraat. afgelopen weken genoten van jullie'verhalen maar vooral ook van de foto's! Wow, wat ziet dat er super mooi uit daar zeg. Echt een totaal andere wereld daar. Dat je uren fietst en bijna niemand tegenkomt. Hoe gaaf is dat!? Mijn broer zit nu in Zweden en stuurt ook foto's over de prachtige omgeving daar. Nooit geweten dat het daar boven in Europa zó mooi kan zijn.

Als ik dat allemaal zie, krijg ik ook zo'n zin in onze reis. We moeten nog 4 weken werken en dan vertrekken we. Dus we zijn al druk met de voorbereidingen bezig. (heb je onze site al bekeken?) we zullen niet zoveel verhalen hebben als jullie natuurlijk, maar het leek ons wel leuk om onze avonturen ook bij te houden.

Afgelopen weken heb ik ook (enorm) gevierd dat ik....... geslaagd ben voor mijn derde jaar!!! Helemaal blij mee natuurlijk. Alles gehaald en nu even geen studieboeken meer :) Dat zien we in sep wel weer.

Verder is hier ook echt de zomervakantie begonnen. De leuke evenementen komen er weer aan. Vorige week dancetour op het oldehoofsterplein, lekker muziek luisteren op een dekentje in de prinsentuin en volgende week skutsjesilen in Grou. Ook altijd feest.
Dus ja, ook allemaal leuke dingen in het vooruitzicht. En dan natuurlijk over 4 weken naar Midden Amerika. Super veel zin in!! Je zal het allemaal wel lezen en zien.

Nou, keep up the good work, vooral genieten saampjes en tot krabbels!
dikke kus

DJM

Hoi Sverige gangers,

Volgens mij hebben jullie ff een break. Groot gelijk niet te snel en te veel haast. Maar dat betekent natuurlijk niet dat de updates meteen moeten stoppen.

Ik denk zal eens even kijken wat ze nu allemaal hebben beleefd maar helaas nog steeds alles hetzelfde. Wat een leven heel vervelend.

Dan geef ik jullie maar even een kleine update.
In Friesland gaat alles gewoon door. Het skutse van Grou heeft de eerste race gewonnen dit jaar. Het weer is wat onregelmatig maar als de zon schijnt is het ook meteen heerlijk. En morgen en dinsdag is U2 in Nederland.

Fijne vakantie!

Liefs Jo

Wilco

Hoi Marjon!

Heb eens even alle verhalen en foto's bekeken, echt super gaaf!!! Wat een belevenis!!! Goed om te horen dat alles goed gaat en jullie het zo naar je zin hebben. Geniet er lekker van met zijn tweeën!

Groetjes,

Wilco