joostenmarjon.reismee.nl

Kopenhagen en de ontmoeting met "Clint"

In Fyn's Hoved pakken we de camper weer eens in na een ontbijtje van verse broodjes uit de campingwinkel. Heerlijk!!! Het waren onze eerste verse broodjes. Smaakt toch goed, Joost glunderd helemaal, hihi!

Na de koffie en het legen van de camper gaan we op pad. We zijn al binnen 2,5 uur in Kopenhagen. Wat ze in de boekjes hebben geschreven klopt bij de eerste indruk zeker: De buitenwijken zijn lelijk en onoverzichtelijk. Is dit het nu? dat gevoel hebben we een beetje. Maar we vinden het ook wel stoer om met de eigen camper zo de stad binnen te rijden. We vinden na even zoeken het City Camp Kobenhavn, een ontzettend lelijke camperplaats. Maar wel functioneel. Voor 20 euro kunnen we er de hele dag staan en is de camper beveiligd. Toch wel fijn aangezien we nogal wat bij ons hebben. Dit is ons huis tenslotte....

We besluiten op de fiets de stad in te gaan, het is zeker een half uur lopen naar de binnenstad en op de fiets is het makkelijker volgens de eigenaar van het camperpark. Goede tip van hem want inderdaad, het is super om de stad op de fiets te verkennen!/ We zij ongeveer 5 uren onderweg en hebben veel gezien. Christiana bijvoorbeeld, de oude hippiewijk. Oude legerbarakken wat nu een soort vrij-staat is waar alllerlei rare types wonen. Grappig hoor! Ik vind het net een filmset van een foute amerikaanse film..Daarna fietsen we wat door de nieuwe wijken, langs het operahouse en kijken we uit over de kade. Aan de overkant is het paleis goed te zien. Het is mooi weer! De houten grachtenpanden zien er mooi uit en ook het paleis is mooi. Echt leuk dit, fietsen door de stad! Het lijkt hier best op Amsterdam eigenlijk, met de grachtenpandjes, de grachten, en de fietsers door de stad. De denen fietsen trouwens snel! Wij Nederlanders fietsen in een lekker rustig tempo op onze oude fietsjes maar de Denen sjezen met moderne fietsen en fietshelm door de stad!

We vinden Kopenhagen een leuke gezellige stad en na een heerlijk maaltje Chinees fietsen we terug naar de campert.

Ik loop nog even naar de beheerder van de City Camp want toen hij hoorde dat we door Scandinavie wilde reizen wilde hij ons allemaal tips geven. Dus ik met de ANWB routekaart van Scandinavie naar deze meneer toe. Joost noemt hem Clint, van Clint Eastwood, omdat hij een wat verweerde kop heeft. Het is ook echt iemand doe altijd graag in de Outdoors is. Hij verteld dat hij vroeger altijd met zijn vader en broer naar het noorden ging, naar Lapland, om op overlevingskamp te gaan, hij zou er zo nog kunnen overleven... Zegt ie.. Zijn broer is nog steeds heel avontuurlijk, volgens hem de eerste man die de Noordpool over is gevaren met een kano.

Zijn eerste tip is om niet met de camper over de Sontbrug te rijden, van Kopenhagen naar Malmo, maar om de route langs de kust, dus niet de snelweg, te volgen van Kopenhaven naar Helsingo. We waren juist net van plan om dezelfde avond nog die brug over te gaan...Dat zuidelijk puntje van Zweden waar we naartoe wilden konden we wel overslaan, was niet interessant.. hmmm...Verder heeft hij allerlei plaats op de kaart omcirkeld die we zeker moeten bezoeken. Daarover later meer..

We besluiten deze eerste tip maar op te volgen, kunnen we daarna altijd nog beslissen of we die tips de moeite waard vinden. We rijden dus richting het hartje centrum van Kopenhagen richting de weg langs de kust.. maar helaas.. een brug die maar 3 meter hoog is.. En wij zijn 3,25. Dat gaat hem nie worden..

Via een omweg komen we uiteindelijk toch op de 152 en het is prachtig!! Het is ook prachtig helder weer. We rijden langs de kustlijn, zien allemaal zeilbootjes op het water en aan de overkant ligt Zweden. De huizen langs de route zijn gigantisch groot! Net Bergen aan Zee. Maar dan ongeveer 30 kilometer lang. We komen langs een paar leuke dorpjes en zien vele jachthavens. Deze eerste tip van 'Clint' was zeker de moeite waard! We besluiten nog niet met de boot over te gaan maar eerst te overnachten in Dronningmole, wat in het noorden ligt aan zee. Een zogenaamde quickstop met de camper. We maken nog een kleine strandwandeling, het strand was erg ver lopen vanaf de camper (50 meter :-) en gaan heerlijk slapen. Wat een dag! Van de verlatenheid van Fyn, naar de drukke gezelligheid van Kopenhagen, naar weer de rust aan de kust.

Morgen naar Zweden!

Pim Renia

Jdoorgaan er is nog veel meer .Beiden een goede reis pimoost Ben je lekkr aanhet reizen ?