joostenmarjon.reismee.nl

Wat binne we moai fut!

Hvide Sande, Denemarken, 10 juni 2009

We zijn nu alweer 11 dagen in Hvide Sande, Denemarken. Het is gezellig hier in een vakantiehuisje met 7 mannen! Kees, Jan P, Jan H, Albert, Marco, Ralf, Joost en ik. Het is een leuk gezellig duinhuisje waarin we zitten. Net Terschelling of Ameland. Aan de ene kant de Noordzee, dan een duinenrij waar veel vakantiehuisjes staan en daarna een groot meer. Het Ringkobing meer. De eerste dagen was het windstil en heerlijk warm. Hebben we over het strand gelopen, gefietst en hebben de mannen gevist. Met Pinksteren, maandag is het heel hard gaan waaien. De mannen zijn de zee opgegaan met de kleinste zeiltjes en 9 meter kites en zijn gaan varen. Metershoge golven, ongelooflijk! Prachtig ook om te zien. De Jannen hebben met de kites een zogenaamde downwinder gemaakt. De dag daarna heb ik voor het eerst gesurfd op het meer. Ik heb nu alweer de blauwe plekken op mijn been staan van het klimmen op de plank. Ik had een klein zeiltje van Joost want het waaide best hard. Ik heb zelfs een paar keer geplaneerd maar meer per ongeluk eigenlijk. De plank schiet dan door het water en ik schiet alle kanten op om maar te proberen te blijven staan. Ik hoorde Joost wel achter mij varen, lachend omdat ik zo zwabberde over het water.. Maar makkelijk is het niet hoor dat surfen! Jan P en Jan H zijn de kitesurfers en met Kees, Albert, Ralf en Joost is het windsurfen op het surfstrand aan het Ringkobingmeer. Omdat ik helemaal kriegel werd van het ophaalkoord, en de golven waardoor ik steeds niet kon starten, heb ik uiteindelijk maar een hele dag besteed aan het leren beachstarten. Voor de surfleken; dat is starten met het zeil in de hand en dan opstappen en wegvaren. Klink heel makkelijk maar ik kan je verzekeren dat ik het echt pas na de 40e keer proberen voor de eerste keer voorelkaar had! We hebben nu bijna elke dag wel kunnen surfen. Joost en Albert hebben zelfs een ochtend op de golven gesurft met een board. Eigenlijk hebben ze alleen gepaddeld en heeft Albert nog 2 golven kunnen pakken maar het was een dappere poging.

Elke avond hebben we hier de BBQ aan, heerlijk eten hier! De teller staat nu op 11 keer. Jan H is de enige echte BBQ koning. De man van de kolen, het vuur, het vlees en de finesse van het bakken en garen van vlees en vis. Voor 8 personen koken is best een uitdaging. Het is ook erg gezellig om aan een grote tafel met zijn allen te eten en te drinken. Gaat snel met de wijn ook dan. Een 3 literpak is er zo door... Het menu is eigenlijk al 11 dagen onafgebroken BBQ Hvide Sande: Salade, vlees, heel veel vlees, vis als er genoeg is gevangen, broodjes uit de oven en de knoflookboter van Jan P. En knofloken, olijven, croutons, feta, mais, komkommersalade, augurken oftewel de tafel staat vol iedere avond! Na het eten doen we koffie met een nieuwe traditie: Flodeboller. Jammie. Echte Deense negerzoenen.

Als het niet waait wordt er gevist. Op zee. We lopen het huisje uit en steken het duin over. Dan staan we al op het strand van de Noordzee. 3 hengels die op het strand worden gezet, wat pieren eraan en 3 mannen die naar het topje van de hengel staren. Zo zijn al heel wat scharretjes en ook wat gulletjes en een enkele baars uit de zee gehaald. Wederom Jan H die de jager uithangt en de vissen vakkundig doodt en schoonmaakt. Nou ja, soms blijft er nog wel eens eentje naar mijn mening iets te lang spartelen in de emmer maar Jan blijft volhouden dat dat spierstuipen zijn. Ja ja. Die vissen gaan uiteraard ook op de BBQ nadat ze schoongemaakt zijn, in folie zitten en met knoflook en zout en peper zijn bestrooid. Hmmm!!

Het weer is echt wat je zegt wisselvallig, er is geen peil op te trekken. We hebben storm gehad en windstil en alles wat er tussen zit, donkere regenwolken en stak blauwe lucht. Dan weer de korte broek met t-shirt en ontbijten op het terras buiten, dan weer lange broek en 3 truien aan en binnen het haardvuur aan. De sauna en het bubbelbad zijn al getest en ook zonnebrand factor 30 is al gesmeerd. Als het zo koud is en het regent, ben ik eerlijk gezegd blij dat we nog even in dit huisje zitten en niet in de camper slapen. Maar dat zal vast komen omdat we deze luxe nu hebben. Straks hebben we echt alleen de camper en dan wennen we daar ook weer aan. Ze zeggen hier dat het koud is in Noorwegen en dat je er nog steeds kunt skieen. Hmmm. We zullen het wel zien als we er zijn.

De camper heeft trouwens al wat te verduren gehad met ons en wij met hem. We sjouwen ons een breuk aan het in- en uitladen van de surfspullen. Verder is de bumper gemaakt: er zat wat roest op waardoor het boutje niet meer zijn werk deed. Ralf heeft het met een touwtje (!) vastgemaakt zodat hij niet meer kleppert. De olie is bijgevuld want het peil gaf haast leeg aan. Het linker knipperlichtje was stuk dus die hebben we vervangen. Tijdens de regendag begon het te lekken boven het dashboard. Waarschijnlijk een rubbber die het niet meer goed doet. Wordt waarschijnlijk een stukje ducktape. En dan ook nog de V-snaar, die jankt als een gek bij het wegrijden. De Deense meneer van de garage heeft er even naar gekeken en we gaan hem laten vervangen, 11 juni hebben we een afspraak bij de garage. Volgens hem was het de koeling al aan het aantasten dus konden we het beter maar zo snel mogelijk vervangen. Dat advies volgen wij braaf op.

11 juni zullen we vertrekken naar de volgende bestemming en zwaaien we de mannen uit. Ik heb een camping gevonden die me wel goed lijkt, een camping in Horsens, aan een fjord aan de oost kust van Denemarken. Ligt als het goed is aan een surfstrandje en hopelijk zo dicht bij de camping dat we lopend met de spullen kunnen. Het schijnt daar mooi te zijn voor beginners en freeriders. Dat zijn wij! Daarna rijden we weer naar de westkust maar dan meer naar het noorden, naar Klitmoller. Dat schijnt de mooiste surfspot van Denemarken te zijn.

Reacties

Reacties

Mama

Hoi marjonneke,
Nu begint het echte avontuur voor jullie pas echt. slapen in de camper en zelf op zoek naar leuke plekjes.Hoop dat het weer wat warmer wordt want dan is het overal wat mooier

Mama

Hoi Marjonneke, wat fijn om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen. Jou kaartje is ook al aangekomen. Lijkt me wel leuk om uit ieder land een kaartje te krijgen. maar nu begint het echte avontuur dus voor jullie, op reis en slapen in de camper. Hoop wel dat het weer wat warmer wordt, dat maakt alles veel mooier. Hier is het ook wisselvallig. Papa en Paul gaan dit weekend te zeilen samen met Ronald en Dirk, zal wel weer dolle pret worden. het hangt van de wind af waar ze naar toe gaan. of terschelling of vlieland of Volendam. Eline is weer door de Band gebeld om te komen zingen en heeft gisteravond de 1e repetitie gehad, best wel spannend voor haar. Ze zijn op een eerder besluit teruggekomen en willen toch dat Eline de zangeres wordt, stoer he! Ik ga nu weer aan het werk, goede reis en tot horens. Liefs mama

Jan P

Hey luitjes,

We binne moai fut weest! Het was errug gezellig dat jullie de eerste 2 weken van jullie trip bij ons waren. Ik ben gisteravond thuisgekomen na een barre tocht. Noodweer onderweg en ellenlange files (20 km alleen al bij Hamburg). Maar goed, ik was gelukkig niet de enige die in de file stond.
Onderweg veel harde wind. In Noord-Duitsland waarschuwden ze voor windstoten tot 130 km/uur. Ik hoop dat jullie er niet teveel van hebben gemerkt. Parkeerplaatsen stonden vol met vrachtwagens, caravans en campers omdat ze de bruggen niet meer over mochten. Ik hoop dus maar dat het noodweer Denemarken heeft overgeslagen en dat jullie Horsens hebben gehaald.
In ieder geval nog heel veel plezier met jullie reis door Europa. Voorzichtig met de rijdende Etos, cq SRV wagen :) en hou ons op de hoogte van jullie avonturen!

Greets,

Jan P.

Joke

He meissie!!
Wat een avonturen al de eerste weken van jullie trip! Heerlijk gesurft, lekker bbq-en maar ook al bij de garage gestaan dus. Hopelijk is de V-snaar weer gefikst en zijn jullie goed in Horsens aangekomen.
Hopelijk blijft het weer nu iets stabieler voor jullie.
En hoe bevalt het slapen in de camper tot nu toe? Kunnen jullie het wat warm houden?
Leuk om de foto's ook te zien ook. Ziet er goed uit meid!
Zag deze week paul en eline al dansend in de huis aan huis staan. stoer hoor!
ik zal dit weekend nog even zwaar aan de studie ondanks het mooie weer hier. dinsdag tentamen en dan voorlopig even de boeken aan de wilgen hangen!
Kijk ik zóóóó naar uit! jullie goeie reis verders en we keep in touch!
dikke knuf en kus joke

Anke

Wow klinkt goed hoor! Lekker aan het genieten dus... Ik hoop dat de camper zich een beetje gaat gedragen :-) Hier prima.. veel aan het werk dus lekker druk. Gisteren nog naar Goutum City geweest naar een heus dorpsfeest! Nu weer in de gevangenis aan het werk, en morgen nog en dan donderdag naar Barcelona!!
Hou ons op de hoogte van jullie belevenissen he!
Geniet er van! x

Hinke

Lieve Marjon en Joost,

Jullie avontuur klinkt super tot nu toe! Wat een gezelligheid en sportiviteit!
En nu is het natuurlijk tijd om echt samen op pad te gaan met de camper. Ik hoop dat hij jullie na de opstartprobleempjes niet meer in de steek laat. Ik duim voor een zonnetje in Scandinavie de komende tijd.

Bij KPMG missen we je wel hoor Marjonnie! We hadden vrijdag 'afdelingsuitje' in A'dam, topdagje, je had er bij moeten zijn. Maar je hebt natuurlijk iets beters te doen he? ;-) Ik mail je snel even om je een beetje op de hoogte te houden van de ontwikkelingen.

Geniet van jullie geweldige reis!

Liefs Hinke

Jan H

Hey globetrotters,
Ook de rest van de clan is gister thuis gekomen(ook met mega file).Gister ochtend om een uurtje of zeven in de ochtend gloren een uurtje nog ff aan de kite gehangen en met een gezoute kop naar Leeuwarden getuft.Vanochtend vroeg op en maar wachten tot Marjon de broodjes had gebakken,maar helaas toen ik mijn rolluikjes goed open deed bleek ik toch weer thuis te zijn.He lui ik vond het bere gezellig met jullie ik hoop op veel leuke verhalen,en mocht je in de buurt zijn de kooltjes staan warm.
Groeten en maak er wat moois van.
Jan "grillmaster"H

Marco

Hallo Marjon en Joost,

Ben alweer ruim een week thuis na een superweek in Denemarken.

Veel plezier met jullie rondreis door Europa.

Marco

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!