joostenmarjon.reismee.nl

Rome in de zon..

Rome... Wat een heerlijke stad! We hebben 3 dagen door de stad geslenterd, lekker in het nazomerzonnetje. Vandaag regen, helaas, maar we hebben nog een missie dus we gaan later vandaag toch nog even de stad in. Via een smal voetpad langs de snelweg (!) kom je bij een zeer brak stationnetje, Due Ponti genaamd, en vandaar ben je met de trein in 10 minuten op Piazza Flaminio. Vanaf daar hebben we de agelopen dagen eigenlijk alles gelopen. Eerst starten, uiteraard, met een cappuchino en voor Joost een cafe lungo in een barretje in via di ripetta. We hebben de highlights gezien hoor Jo! Il Collosseo, Castel st Angelo van de buitenkant, Pantheon, Plaza di Spagna met de Spaanse Trappen, een muntje in de Trevi fontijn gegooid, Piazza di Popolo, Campo di Fiori, Piazza Navona, Forum Romanum, en ga zo maar door...En uiteraard ook Il Vaticano.. We vielen meteen met onze neus in de boter want we zagen de Paus! In zijn Pausmobiel ( van Mercedes, voor degen die het interesseerd) reed hij zijn rondjes langs de mensen. Zie de foto! Helaas was het geen optie om naar binnen te gaan. Volgens ons is heel de wereld deze week in Rome want het is belachelijk druk met toeristen. De rij was ongeveer 2 uur wachten voor de St Pieter en de Sixtijnse kapel en daar hadden we niet echt zin in... En volgens de legende van de Trevi kom ik ooit weer terug in Rome, dus dan zullen we die volgende keer het Vaticaan maar eens goed bezoeken.

Vandaag dus onze laatste dag in Rome... en daarna nog maar een weekje en dan komen we alweer thuis! Na 5 maanden zullen we Nederland weer binnenrijden. Heel apart!

Maar we gaan eerst nog een weekje naar Zwitserland! Helaas wordt het geen skieen... de sneeuw is daar alweer aan het smelten en ze zijn in oktober nog helemaal niet bezig met pistes en liften dus ook al lag er nog sneeuw haddden we niet kunnen skien. Helaas. We zijn uitgenodigd bij de Zwitsers thuis in Engelberg. We mogen bij hen logeren (ze schijnen een extra appartementje te hebben in hun huis, waar we mogen verblijven, wat een luxe!) en we zijn uitgenodigd voor het diner zaterdagavond en voor een verkenningsavontuur door de bergen voor maandag. Wat super! En wat een leuke afsluiting van onze reis! Waar we begonnen waren met de mannen van de Wielen in Hvide Sande, in een huisje, en na een leuk intermezzo bij Erik en Charlotte in Goteborg, sluiten we af bij onze nieuwe ' vrienden' in Zwitersland! Wij hebben al zin in het heerlijke eten, want ze kunnen heerlijk koken en hebben een giga wijnkelder thuis...

Maar eerst vandaag nog een kleine missie: we gaan Italiaanse schoenen voor Joost kopen!

Ciao!

Joost en Marjon

Rutger & Francina

Goh Marjon, ik zou zelf ook maar een paar leuke Italiaanse schoenen uitzoeken, want het kan even duren voor je weer in Rome komt.

mama

Inderdaad, als ik jou was kocht ik ook een paar mooie schoenen en anders maar een mooie leren tas. Anders krijg je spijt hoor. wel doen !!!

Jan S

Hey Joost en Marjon, We kunnen mooi het stokje overnemen van jullie want Jan P en ik vertrekken net na dat weekend dat jullie thuiskomen en komen na sinterklaas (niet die van je foto maar de echte:P) weer terug.

Maareuh hebben ze in Italië wel maat 45 voor Joost?

Groetjes,

Jan S

Omke

Buon giorno bella,
Ik was al reuze benieuwd waar jullie je bivak hadden opgezet in de eeuwige stad. En ja hoor het kan niet missen. Net als omke en muoike lekker luxe op Flaminio Village. Ik schat zo in dat jullie evenals ons in sectie C hebben gestaan. Lekker dicht bij de meer dan luxe sanitairgebouwen. Ook zo genoten van Verdi? En natuurlijk extra lang aan de kaptafel gezeten. Douche, wastafel en wc in één. Ik wist niet dat het bestond en dat op een camping binnen de stadsgrenzen. Wow!!!!
Wat een ervaring hè het ydillisch stationnetje Due Ponti. Met gevaar voor eigen leven vanaf de camping. Eerst nog over een zebra met stoplchten, maar ter hoogte van de supermarkt op goed geluk oversteken. Daarna via een zijweggetje kom je oog in oog te staan met het meest vervallen station wat ik ooit heb gezien en waar de treinen nog af en aan rijden. De stadstrein die voor komt rijden is ook een openbaring. Een opstap die nog hoger is dan mijn huishoudtrapje, het exterieur van de trein is een waar graffitiwalhalla en het interieur lijkt zo uit een kolenmijntrein te komen (had zo in Indiana Jones deel 5 gekunt). Heb je nog wat kunnen scoren op de markt op het Piazza Flaminio? Vandaar lopend naar het Piazza di Poppolo, ik beleef het weer helemaal. Ook nog even binnen geweest in de kerk van het volk (Santa Maria di Poppolo) met al die mooie beelden van Bernini en de merkwaardige doodshoofden? De 2500 jaar oude obelisk in het midden van het plein afkomstig uit Alexandrië en de tweelingkerk aan het andere einde van het plein? Mooi hè? Jullie hebben inderdaad de highlights van Rome gedaan en gezien. Ik mis het Piazza Barberini nog in de opsomming. Stond nog een mooie fontein van, jawel Bernini.....
Dat er zoveel toeristen zijn in Rome, is hartstikke logisch. Je zit midden in de herfstavakantie en rond deze tijd is Rome sowieso een grote trekpleister, omdat het nu niet meer zo warm is. Jammer dat jullie niet in de Sint Pieter en de Sixtijnse kapel zijn geweest. Dat is echt overweldigend in de overtreffende trap. Als atheïst pur snag zijn wij van de ene verbazing in de andere gevallen. Onvoorstelbaar groot, mooi, triest, verschrikkelijk, niet te bevatten, fantastisch etc........ Toen wij er van de zomer waren bestond de rij voor het Vaticaans museum en de Sint Pieter uit zeggen en schrijven 4 personen en dat waren we zelf. Maar ja wij hebben de paus niet zien toeren in zijn pausmobiel. Jullie waren er op woensdag waarschijnlijk, want dan heeft hij altijd audiëntie op het plein. Wij waren er op donderdag toen hij uit moest rusten van z'n drukke werkzaamheden ha, ha.
Zo al het moois weer bekeken in de stad waar wij allemaal onze beschaving aan hebben te danken. Ook al is het eens in je leven, je moet er een keer geweest zijn.
Nu nog even naar de moutains in die Schweiz. Ik verwacht natuurlijk wel een paar Heidi foto's, compleet met vlechtjes en een echte dirndljurk. Voor Joost natuurlijk een originele lederhose. Lekker jodelen in de bergen en vervolgens lekker rackletten. Ik verheug me op de beelden......
Ciao bella, omke