joostenmarjon.reismee.nl

Campingleven...

Over campingburen gesproken: we hebben op de camping in Kroatie veel gezien en geleerd over het leven op de camping. Op andere campings zien we natuurlijk ook alles maar hier hebben we er meer op gelet en zaten we dichter op elkaar. Campers, caravans en gezinnen komen en gaan, maar tijdens de 5 dagen dat we op deze camping in Kroatie stonden hadden we in ieder geval 2 vaste gezinnen als buren. Een Duits gezin en een Oostenrijks gezin. We hebben eigenlijk geen contact met ze gehad maar konden wel hun dagelijkse leven bekijken. Niet dat we gelijk een heel volk over een kam willen scheren, maar de Duitsers die wij op alle campings hebben gezien, en ook weer deze Duitsers, waren dik, liepen met hun dikke, witte lijf de gehele dag in bikini en deden eigenlijk vrij weinig. Dit Duitse gezin spande wel de kroon. De man en vrouw hebben wij alleen maar in bikini of balleknijper in de open voortent zien zitten. En ze hadden absoluut geen charmant lichaam dus was het niet echt een pretje om dat te zien. Rond een uur of twaalf ging het eerste blikje bier open en dat ging eigenlijk de hele dag wel door. S'avonds gingen er ladingen vlees op de BBQ en werden er nog eens wat blikjes (Duits) bier opengetrokken. Ik heb die man echt helemaal niks anders zien doen dan op zijn stoel zitten en bier drinken. Ik heb hem niet eens een krant, tijdschrift of boek zien lezen, heb hem niet naar het strand zien lopen en heb hem niet met het eten bezig gezien. Mevrouw zorgde voor het eten en stond ook de lapjes vlees te braden op de BBQ. In bikini, met haar oncharmante lichaam. Dat je je niet verveeld, ik snap er niks van. De Oostenrijkers waren ook wat apart. Een man en een vrouw en drie jongeren. Of ze de ouders of de grootouders waren, ik weet het nog steeds niet. Maar ook zij zaten de hele dag bij de caravan. Mevrouw was de hele dag bezig met afwassen en omrommelen maar schoon en opgeruimd was het nooit. Zij was nog dikker en liep in een jurk. Elke avond gingen ze zwemmen in zee en trok ze haar badpak aan. Ook niet echt fijn om te zien. Ze hadden één (klein)dochter die wat vreemd was. Die had vreemde kleding aan en een vreemd lichaam. Keek alleen naar de grond en had een grote bril op. Gaf niks om haar uiterlijk. Kon zich de hele dag vermaken met een tekening en ze was toch echt een jaar of 20 denk ik. Ze ging ook s'avonds zwemmen en dan liep ze in badpak, met ouderwetse waterschoentjes aan en de duikbril alvast op, naar de zee. Elke avond om het zelfde tijdstip. En ze maakte verder geen contact met haar zusjes, die heel de dag op de camping rondzwierven op zoek naar leuke jongens.

Tja, zo zie je van alles op de camping. En leer je een beetje de verschillende culturen kennen. Zweden zijn heel netjes en opgeruimd en eten stipt op tijd. De lunch en avondmaaltijd zijn vaak warm en ze eten s'avonds om 6 uur al. Ze houden van aardappels, aardbeien, brood en eten redelijk veel vis. Bij de avondmaaltijd hebben we veel mensen een flesje bier zien delen en drinken ze het bier uit een wijnglas. Als ontbijt eten ze graag melk/yoghurt met muesli en ze sporten veel. In geen enkel ander land hebben we zoveel mensen buiten bezig gezien met wandelen, nordic walking, hardlopen, fietsen etc. Na 22.00 uur zie je niemand meer op de camping en is iedereen of alvast op bed, of ze zitten binnen.

Italianen daarentegen zijn net zo vriendelijk en gastvrij maar hebben toch een heel ander levensritme. Ook besteden ze heel veel aandacht aan het eten. Dat weet je natuurlijk wel, maar op de camping zie je veel en zie je dus ook dat er echt veel aandacht aan wordt besteed. Veel verse producten en veel pasta, kaas en ham. Vooral de lunch is een belangrijke maaltijd en daarna is het tot 17.00 uur rustig overal. Na de avondmaaltijd, om een uur of half 9 wordt die genuttigd, worden de Italianen pas echt wakker. Dus in tegenstelling tot de Zweden, komen de Italianen pas om 22.00 uur echt tot leven en gaan ze flaneren, naar buiten, de boulevard op. Het is ook pas dan echt aangenaam om in kleding buiten te zijn. Overdag is het te warm en loopt iedereen in bikini. En in tegenstelling tot de Duitsers vinden wij het wel prettig om de Italianen in bikini te zien. Ze besteden naast veel aandacht aan eten, ook veel aandacht aan het uiterlijk. Zelfs zijn er Italiaanse mannen die er in een witte balleknijper nog charmant uitzien.

We zijn nu ruim 2 maanden met de camper op pad en hebben al op heel wat plekken gestaan. Wij hebben zo onze eigen dingen op de camping. En veel geleerd al. Zo hebben we bijvoorbeeld geleerd dat je de watertank niet tot de nok moet bijvullen want dan overstroomt die en dan is de vloer in de camper nat. Dat je s' nachts best stiekem wat vuil water kunt lozen zodat die tank niet overstroomt. Dat we altijd eerste de scheerapparaat test moeten doen om te checken of de stroom wel echt is aangesloten. Dat je voorzichtig de kastjes moet open doen na een dag rijden anders vallen alle boeken op je hoofd. Dat je je lunch alvast moet klaarleggen bij een autorijdag omdat we de koelkast en andere kastjes niet open kunnen doen vanwege de surfspullen. En sinds vandaag heb ik geleerd dat je geen kruimels en suikerkorrels kunt laten liggen want dan heb je de familie mier op bezoek. Vanochtend wakker geworden met een camper vol mieren. Heel fijn. In het noorden van Europa aten wij ook redelijk op tijd en aten we vaak binnen aan onze tafel. S' avonds nog een potje schaak of rummikub, wat lezen of een muziekje aan. In het zuiden van Europa eten we veel buiten, maar dan alleen als er geen wespen zijn. En we eten ook later op de middag en avond en lezen meer boeken. Een spelletje hebben we al lang niet meer gedaan. In Zweden moesten we s' nachts de camper verduisteren om het wat donker te krijgen binnen, hier gaan om half 9 negen de lampjes en kaarsjes aan. Best apart, hier leven we s' avonds meer buiten terwijl het hier veel sneller donker is. Het heeft natuurlijk ook meer met de temperatuur te maken, maar toch.

Paultjeuh!!!

Yeah!
De Marjon & Joost handige camper tip top 5!

Joop

geen contact maken maar wel mensen beoordelen ?

Frits

Zelf ben je zeker een dikke zeekoe.