joostenmarjon.reismee.nl

De tips van Clint!

De tips van Clint zijn:

1* Ga niet over de Sontbrug, maar rijd eerst via route 152 langs de kust van Kopenhagen naar Helsingö en ga dan met de veerboot over.

> Goede tip! De route is echt prachtig en na enig zoekwerk blijkt dat de boot ook veel goedkoper is dan de tolbrug. Voor een camper althans. En het is leuk om even bovendek te gaan staan om uitzicht te hebben over Denemarken en Zweden.

2* Neem zo weinig mogelijk de snelweg en ga binnendoor rijden. Snelweg is saai, je ziet niks van het land. (heel logische tip natuurlijk maar meestal kies je toch voor de snelweg omdat het sneller is)

4* Huskvarna

> We zijn in de plaats geweest maar konden eerst niet zien wat hier nu mooi aan was. Tot we verder reden langs de weg, toen bleek dat dit een mooie plaats aan het begin van het Vatternmeer is. We zijn echter maar doorgereden, want het regende...

3* Ga naar örebro

> Een leuk dorpje met een mooi slot. Jammer alleen dat het zo regende waardoor er niks aan was in de stad rond te wandelen.

4* Stockholm

> We zijn echt heel blij dat we naar Stockholm zijn gegaan. Dat was eerst niet echt het plan, zoiezo deze route niet, maar het is echt een prachtige stad! Echt een aanrader!

5* Falun & Mora

> We hebben het huis van de beroemde Zweedse schilder Carl Larson bezocht in een té idylisch plaatsje vlak bij Falun.. En de oude stadskern van Falun, wat op de werelderfgoedlijst staat.

6* Rijd door The Woods langs de E45, dwars door Zeden en kampeer in the Nature

7* Ga naar Tjornetrask. Een meer hoog in Lapland. Je kunt er goed windsurfen het is een uitermate vlakmeer. We zijn heel benieuwd!

8* Steek over naar Noorwegen, vergeet de Noordkaap en ga naar de Lofoten.

9* Ga naar Bergen, een stadje met veel overeenkomsten met Amsterdam en de geschiedenis van de VOC schepen.

10* Steek dan over naar Göteborg, Oslo is niet heel interessant en zuid Noowegen ook niet.

We zijn op dit moment, 24 juni, in Orsa, 4 km ten noorden van Mora. Tot nu toe hebben we alle tips opgevolgd en die zijn tot nu toe erg goed bevallen. Het lijkt ons erg bijzonder om naar Lapland af te reizen, de poolgrens over te steken en het natuurpark en het meer van Tornetrask te bezoeken. Daarna lijkt Noorwegen ons erg spannend vanwege de bergweggetjes en mogelijke tunnels. De camper is niet heel sterk maar wel heel hoog dus steile bergweggetjes en lage tunnels vindt hij niet leuk. En als Noorwegen ergens bekend om is...

We vermaken ons erg goed in de camper en vinden het reizen tot nu toe erg leuk. We zien heel veel en hebben wel geleerd dat we op tijd rust moeten nemen om niet te veel tegelijk te willen doen. Na vandaag zal internet weer lastig worden denken wij. Dus het zal denk ik nog wel een week of 2 duren voordat we weer online zijn. Dan verwachten we in de buurt van Goteborg te zijn.

Op naar Lapland!!

Liefs, Joost & Marjon

p.s. Muppet, dank voor je fotocomentaar :-)

Jan H, We zullen zeker weer eens een lekker vleesje willen van de BBQ king!

Jan P, bedankt voor het toesturen van de foto's! We moeten ze nog bekijken.. maar thanks!

Jan S & Ralf,het Zweede volleybalteam zijn we helaas nog niet tegengekomen

Oh, en in Zweden helaas nog geen Flodeboller gezien..

Edwin, jammer dat de skypeverbinding verbrak maar was leuk je weer even te zien & horen!

Jo, bedankt voor al je lieve berichtjes! SMS wil niet altijd lukken met mijn telefoon helaas maar ik denk wel aan je hoor!

Rutger en Francina

Leuk dat jullie met deze tips verder reizen! Hopelijk komen jullie in de komende maanden nog veel meer goede tipgevers mee. We genieten van jullie verhalen.

Groetjes
Rutger en Francina

Jeroen

Hoi,
Ziet er erg mooi uit allemaal, mooie natuur daar. Lekker nog wat ruimte zo te zien. Nog bedankt voor jullie kaart, jullie gaan naar lapland dat is helemaal in het noorden? Ik heb veel gekite de laatste tijd. Door de week ben ik nu meestal wel 2 keer in de week aan het kiten, na het werk. morgen opstapdag op de wielen zal ik piet even helpen. Veel plezier nog met de reis en tot ziens
Groeten Jeroen

Omke

Hé, hé, eindelijk een paar momentjes over. Het is echt super leuk om de reisverhalen te lezen en de prachtige foto's te zien. Een enkele keer misschien het overwegen waard om de beelden niet te plaatsen (geintje), maar verreweg de meesten zijn 'breath taking' Jongens wat zijn jullie bevoorrecht om dit te mogen doen. Heerlijk met z'n tweetjes op avontuur in de prachtige natuur van Scandinavië. Ik heb in het verre verleden (1979) een week in Kopenhagen gezeten met school. Nog altijd bewaar ik daar dierbare herinneringen aan. Een hele mooie, maar bovenal heel schone binnenstad. Telefooncellen met gewone telefoonboeken. Heel bijzonder! De Denen zijn heel vriendelijke mensen, maar begin niet in het Duits, want ze hebben nog steeds een hekel aan ze. Super goed van 'onze Clint' om jullie met zoveel tips op pad te sturen. En vooral cool dat de tips ook nog de moeite waard zijn. Jammer dat hij zuid Noorwegen niet interessant vindt. Ik ben daar twee keer voor mijn werk geweest en ik vond het juist wel heel 'impressive'. Smaken verschillen zullen we maar zeggen, en waarschijnlijk is het andere deel van Noorwegen nog veel mooier. Kristiansand en vooral Arendal waren zeker de moeite waard. In Zweden ben ik in Karlstad en omgeving geweest (Värmland). Was volgens mij niet het meest bijzondere deel van Zweden, maar het centrum van de stad was wel leuk (kroegjes en zo).
Wel stoer hoor om de reis naar Lapland te ondernemen. Dat moet natuurlijk helemaal supertastisch zijn. De dagen zullen daar letterlijk heel lang zijn. Heb je al een mooi zwart velours maskertje? Als een echte 'star' kun je daar natuurlijk niet zonder.
Wij zitten inmiddels volop in de voorbereiding voor de reis naar Italië. In tegenstelling tot andere jaren hebben we nog niets geboekt (is er gewoon nog niet van gekomen). Wel spannend, want ik heb niet zoveel zin om straks in de hitte 20 campings af te rijden op zoek naar een plekje. Ook de reis is nog niet strak gepland. Milaan, Toscane, Rome en Napels staan op het lijstje. Met tussendoor wat zee en strand en op de heen en terugreis wat natuurschoon in Zwitserland/Duitsland/Oostenrijk opdoen. Kortom een overvol programma. Misschien is 4 weken wat te kort......
Lieve Marjon, beste Joost take care of your selfs, maar dat doen jullie natuurlijk al lang. Arriverdeci!

Lourens

Nienke

Heee..

Ik zag een bekende foto! En Carl Larsson... idd een te idilisch dorpje... zijn jullie ook bij het siljan meer geweest bij Rattvik? Ik heb 3 maanden in Falun geleefd, voor stage! xx